03.04.2025Mgr. Zelená KristýnaPřečteno: 120x

Březen – měsíc bezpečí v duchu PBIS

Bezpečí – téma, které nás provází každý den, ať už ve škole, ve vztazích nebo v online světě. Proto jsme se v březnu v rámci PBIS zaměřili na prevenci a vzdělávání v této oblasti napříč předměty i ročníky.

Březen byl na naší škole zasvěcen čtenářství, ale i tématu bezpečí, což je jedna ze základních hodnot systému PBIS. Po celý měsíc probíhaly preventivní programy a aktivity, které pomohly žákům lépe pochopit, jak se chránit ve vztazích, na internetu i ve škole samotné.
Jednou z klíčových akcí byl program pro deváté ročníky od pardubického Dětského krizového centra. Tématem byly vztahy – jejich bezpečnost i možná rizika. Žáci se dozvěděli, jak poznat zdravý vztah, který je založený na vzájemném respektu a důvěře, a jak rozpoznat varovné signály toxických vztahů, jako jsou manipulace, nátlak či citové vydírání. Velký důraz byl kladen na řešení krizových situací a na to, kam se obrátit o pomoc. Hlavním mottem programu bylo: „Svěř se, nemusíš na to být sám.“
Všechny třídy druhého stupně absolvovaly také preventivní program od firmy Sorudo zaměřený na prevenci kyberšikany. Program se věnoval nejen samotné definici tohoto problému, ale také přinesl velmi cennou diskusi a sdílení zkušeností mezi žáky.
Další důležitou součástí měsíce bezpečí byla návštěva olomouckého E-bezpečí. Lektorky poutavou formou pomohly žákům definovat rizika, se kterými se mohou setkat na internetu. Program byl velmi interaktivní – děti rozpoznávaly ikony aplikací, které znají, a skrze odkazy na Harryho Pottera či trendy hry lépe, pochopily, jak se chránit v online prostředí.
Bezpečnost byla tématem i v jednotlivých předmětech. V hodinách informatiky se žáci věnovali bezpečným heslům, ochraně dat a kybernetickým hrozbám, jako jsou hackeři nebo fake news. V cizích jazycích pracovali s detektivními příběhy a tematickými hodinami o bezpečnosti na internetu i ve škole. Ve výtvarné výchově se žáci pokusili výtvarně ztvárnit abstraktní pojetí bezpečí. Český jazyk byl zase věnován úvahám na téma bezpečnosti a analýze souvisejících článků a pojmů.
Celý měsíc nám ukázal nejen důležitost tohoto tématu, ale také odhalil, že v některých oblastech mají žáci ještě prostor ke zlepšení. Právě proto budeme na těchto dovednostech nadále pracovat a věříme, že si žáci z těchto aktivit odnesli cenné poznatky do budoucna.
Mgr. Kristýna Zelená