Poradenské služby ve škole poskytuje školní poradenské pracoviště, které tvoří výchovná poradkyně, kariérová poradkyně, školní metodička prevence, školní psycholožka a speciální pedagog. Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby žákovi je informovaný souhlas jeho zákonných zástupců. Souhlas není potřeba, jedná – li se o krizovou intervenci.

Výchovná poradkyně se zaměřuje na poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a jedná se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko - psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum) při zajišťování podpůrných opatření žákům.

Kariérová poradkyně je především koordinátor veškerých aktivit ve škole, které směřují žáka k informovanému výběru vhodné střední školy, realizuje konzultace s žáky a rodiči, zajišťuje pro žáky besedy zaměřené na výběr budoucího povolání a spolupracuje s úřadem práce a profesními organizacemi.

Kariérová poradkyně pro 1.stupeň zastřešuje podporu a rozvoj v oblasti sociálních a osobnostních kompetencí ve spolupráci s TU (aktivity zaměřené na sebepoznání, sebedůvěru, zvládání emocí, vztahy s druhými, silné a slabé stránky jejich osobnosti).

Školní metodička prevence se zaměřuje na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.

Školní psycholožka se podílí na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.

Speciální pedagog se podílí na vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče. Poskytuje individuální speciálně pedagogickou péči za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti, zajišťuje logopedickou péči.

 

Konzultační hodiny výchovné poradkyně

PaedDr. Libuše Moravcová

  dle předchozí domluvy 

kabinet výchovné poradkyně se nachází na hlavní budově v přízemí vedle kabinetu fyziky

 

Konzultační hodiny kariérová poradkyně

Mgr. Hana Dostálová

                                                                                           tel.:733 579 335

  dle předchozí domluvy

 kabinet kariérové poradkyně se nachází na hlavní budově v 2.patře - kabinet matematiky

 

Konzultační hodiny kariérová poradkyně pro 1.stupeň

Mgr. Monika Picková

    dle předchozí domluvy

 kabinet kariérové poradkyně se nachází v budově mateřské školy - třída 2.A

 

 

Konzultační hodiny školní metodičky prevence

Mgr. Alena Stránská 

  dle předchozí domluvy

kabinet  školní metodičky prevence se nachází na hlavní budově v 2.patře - knihovna

 

 

Konzultační hodiny školní psycholožky

Mgr. Kristýna Zrůstová

dle předchozí domluvy

                                                                                           email: zrustovak@zshm.cz                   

                                                                                           tel.: 737 622 547

 kabinet školní psycholožky se nachází  na hlavní budově v přízemí vedle třídy 9.C

Žáci mohou k domluvení schůzky využít i školní Teams, nebo se osobně zastavit v kabinetě.

Poradenské služby jsou poskytovány bezplatně, samozřejmostí je důvěrnost.

 

 

Konzultační hodiny speciální pedagoga

Mgr. Lada Vojáčková

  dle předchozí domluvy

kabinet speciálního pedagoga se nachází na přístavbě  - sborovna 1.stupně

 

Standardní činnosti výchovného poradce

  • Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
  • Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
  • Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
  • Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
  • Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
  • Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
  • Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
  • Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.

 

CO NABÍZÍ ŠKOLNÍ PSYCHOLOG  

  

INDIVIDUÁLNÍ KONTAKT SE ŽÁKY 

  • poskytuje poradenskou konzultaci dítěti, které ho samo vyhledá 
  • poskytuje krizovou intervenci dítěti, které se ocitne v psychicky mimořádně náročné situaci 
  • po domluvě s rodiči poskytuje dítěti pomoc v případě osobních, rodinných, výchovných či výukových obtíží - buď formou krátkodobé péče (3-5 konzultací) či dlouhodobější individuální péče (např. setkávání v průběhu celého pololetí) 

  S čím se mohou žáci na psychologa obracet? 

  • když mají potíže ve vztazích se spolužáky nebo se necítí dobře ve třídě 
  • když je trápí něco v rodině (vztahy s rodiči, sourozencem, rodičovské hádky, rozvod rodičů apod.) 
  • když mají problémy s učiteli nebo potíže při výuce 
  • když si neví rady s domácí přípravou na vyučování a hledají, jakým způsobem se učit 
  • když mají problémy s chováním nebo dodržováním školního řádu 
  • když si potřebují jen popovídat nebo se s něčím svěřit 

  

PORADENSKÉ SLUŽBY RODIČŮM 

  • poskytuje poradenství při řešení výchovných, výukových, vztahových nebo osobnostních problémů dítěte 
  • pomáhá při řešení rodinných problémů a akutních krizových situací 
  • poskytuje poradenství v otázkách vhodné domácí přípravy dítěte na vyučování a při výběru optimálního učebního stylu 

  

PRÁCE S TŘÍDNÍMI KOLEKTIVY, SPOLUPRÁCE S PEDAGOGY 

  • provádí opatření k posílení pozitivní atmosféry ve třídách, diagnostikuje vztahy mezi žáky třídního kolektivu a dle potřeby realizuje vhodné intervenční programy (prevence šikany a jiných nežádoucích jevů v rámci skupiny) 
  • může se podílet na vedení třídnických hodin ve spolupráci s třídními učiteli 
  • na základě domluvy s vyučujícími může vést besedy s žáky zaměřené na témata primární a sekundární prevence 
  • pomáhá s adaptací žáků 1. a 6. ročníků 
  • pomáhá jako mediátor mezi žákem, rodiči a školou 
  • poskytuje poradenství pedagogům při řešení výukových, výchovných nebo vztahových potíží žáků 
  • pomáhá pedagogům při řešení akutní krize žáka 
  • podporuje pedagogy v obtížných životních situacích v pracovním nebo osobním životě 

 

Činnosti kariérové poradkyně

1) Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:
a) koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství - kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka,
b) základní skupinová šetření k volbě povolání, administraci, zpracování a interpretaci zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků,
c) individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem),
d) poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem),
e) spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (poradna, centrum) a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
f) zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích úřadů práce a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek.

2) Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.

DOKUMENTY k přijímacím řízením

Dokumenty týkající se přijímacího řízení najdete v části DOKUMENTY - Přijímací řízení na SŠ.

Jedná se o: formulář přihlášky na SŠ, pokyny pro žáky a rodiče, informace o školách od ISA

V sekci DOKUMENTY - Dokumenty ke stažení naleznete ukázkové  úlohy z českého jazyka a matematiky.       

Úkoly metodika prevence 

  • vypracovává minimální preventivní program pro daný školní rok, který vychází ze ŠMP 
  • koordinuje, metodicky vede a dohlíží na plnění ŠMP 
  • spolupracuje s výchovným poradcem, psychologem a kariérovým poradcem při řešení aktuálních problémů 
  • spolupracuje s TU  
  • informuje pedagogy o možnostech vypracování projektů v rámci prevence má vyčleněny konzultační hodiny pro žáky a rodiče 
  • zajišťuje přednášky a semináře s odborníky pro žáky a pedagogické pracovníky 
  • spolupracuje s orgány státní správy a samosprávy, s odbornými institucemi, které působí v oblasti prevence SPJ 
  • seznamuje ředitele školy s programem a se situací ohledně SPJ na škole 
  • dále se vzdělává, zúčastňuje se setkání metodiků prevence