Poradenské služby ve škole poskytuje školní poradenské pracoviště, které tvoří výchovná poradkyně, kariérová poradkyně, školní metodička prevence, školní psycholožka a speciální pedagog. Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby žákovi je informovaný souhlas jeho zákonných zástupců. Souhlas není potřeba, jedná – li se o krizovou intervenci.
Výchovná poradkyně se zaměřuje na poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a jedná se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko - psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum) při zajišťování podpůrných opatření žákům.
Kariérová poradkyně je především koordinátor veškerých aktivit ve škole, které směřují žáka k informovanému výběru vhodné střední školy, realizuje konzultace s žáky a rodiči, zajišťuje pro žáky besedy zaměřené na výběr budoucího povolání a spolupracuje s úřadem práce a profesními organizacemi.
Kariérová poradkyně pro 1.stupeň zastřešuje podporu a rozvoj v oblasti sociálních a osobnostních kompetencí ve spolupráci s TU (aktivity zaměřené na sebepoznání, sebedůvěru, zvládání emocí, vztahy s druhými, silné a slabé stránky jejich osobnosti).
Školní metodička prevence se zaměřuje na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
Školní psycholožka se podílí na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.
Speciální pedagog se podílí na vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče. Poskytuje individuální speciálně pedagogickou péči za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti, zajišťuje logopedickou péči.
Konzultační hodiny výchovné poradkyně
PaedDr. Libuše Moravcová
dle předchozí domluvy
kabinet výchovné poradkyně se nachází na hlavní budově v přízemí vedle kabinetu fyziky
Konzultační hodiny kariérová poradkyně
Mgr. Hana Dostálová
tel.:733 579 335
dle předchozí domluvy
kabinet kariérové poradkyně se nachází na hlavní budově v 2.patře - kabinet matematiky
Konzultační hodiny kariérová poradkyně pro 1.stupeň
Mgr. Monika Picková
dle předchozí domluvy
kabinet kariérové poradkyně se nachází v budově mateřské školy - třída 2.A
Konzultační hodiny školní metodičky prevence
Mgr. Alena Stránská
dle předchozí domluvy
kabinet školní metodičky prevence se nachází na hlavní budově v 2.patře - knihovna
Konzultační hodiny školní psycholožky
Mgr. Kristýna Zrůstová
dle předchozí domluvy
email: zrustovak@zshm.cz
tel.: 737 622 547
kabinet školní psycholožky se nachází na hlavní budově v přízemí vedle třídy 9.C
Žáci mohou k domluvení schůzky využít i školní Teams, nebo se osobně zastavit v kabinetě.
Poradenské služby jsou poskytovány bezplatně, samozřejmostí je důvěrnost.
Konzultační hodiny speciální pedagoga
Mgr. Lada Vojáčková
dle předchozí domluvy
kabinet speciálního pedagoga se nachází na přístavbě - sborovna 1.stupně
Standardní činnosti výchovného poradce
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
- Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
- Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
- Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
- Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
CO NABÍZÍ ŠKOLNÍ PSYCHOLOG
INDIVIDUÁLNÍ KONTAKT SE ŽÁKY
- poskytuje poradenskou konzultaci dítěti, které ho samo vyhledá
- poskytuje krizovou intervenci dítěti, které se ocitne v psychicky mimořádně náročné situaci
- po domluvě s rodiči poskytuje dítěti pomoc v případě osobních, rodinných, výchovných či výukových obtíží - buď formou krátkodobé péče (3-5 konzultací) či dlouhodobější individuální péče (např. setkávání v průběhu celého pololetí)
S čím se mohou žáci na psychologa obracet?
- když mají potíže ve vztazích se spolužáky nebo se necítí dobře ve třídě
- když je trápí něco v rodině (vztahy s rodiči, sourozencem, rodičovské hádky, rozvod rodičů apod.)
- když mají problémy s učiteli nebo potíže při výuce
- když si neví rady s domácí přípravou na vyučování a hledají, jakým způsobem se učit
- když mají problémy s chováním nebo dodržováním školního řádu
- když si potřebují jen popovídat nebo se s něčím svěřit
PORADENSKÉ SLUŽBY RODIČŮM
- poskytuje poradenství při řešení výchovných, výukových, vztahových nebo osobnostních problémů dítěte
- pomáhá při řešení rodinných problémů a akutních krizových situací
- poskytuje poradenství v otázkách vhodné domácí přípravy dítěte na vyučování a při výběru optimálního učebního stylu
PRÁCE S TŘÍDNÍMI KOLEKTIVY, SPOLUPRÁCE S PEDAGOGY
- provádí opatření k posílení pozitivní atmosféry ve třídách, diagnostikuje vztahy mezi žáky třídního kolektivu a dle potřeby realizuje vhodné intervenční programy (prevence šikany a jiných nežádoucích jevů v rámci skupiny)
- může se podílet na vedení třídnických hodin ve spolupráci s třídními učiteli
- na základě domluvy s vyučujícími může vést besedy s žáky zaměřené na témata primární a sekundární prevence
- pomáhá s adaptací žáků 1. a 6. ročníků
- pomáhá jako mediátor mezi žákem, rodiči a školou
- poskytuje poradenství pedagogům při řešení výukových, výchovných nebo vztahových potíží žáků
- pomáhá pedagogům při řešení akutní krize žáka
- podporuje pedagogy v obtížných životních situacích v pracovním nebo osobním životě
Činnosti kariérové poradkyně
1) Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:
a) koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství - kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka,
b) základní skupinová šetření k volbě povolání, administraci, zpracování a interpretaci zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků,
c) individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem),
d) poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem),
e) spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (poradna, centrum) a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
f) zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích úřadů práce a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek.
2) Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
DOKUMENTY k přijímacím řízením
Dokumenty týkající se přijímacího řízení najdete v části DOKUMENTY - Přijímací řízení na SŠ.
Jedná se o: formulář přihlášky na SŠ, pokyny pro žáky a rodiče, informace o školách od ISA
V sekci DOKUMENTY - Dokumenty ke stažení naleznete ukázkové úlohy z českého jazyka a matematiky.
Úkoly metodika prevence
- vypracovává minimální preventivní program pro daný školní rok, který vychází ze ŠMP
- koordinuje, metodicky vede a dohlíží na plnění ŠMP
- spolupracuje s výchovným poradcem, psychologem a kariérovým poradcem při řešení aktuálních problémů
- spolupracuje s TU
- informuje pedagogy o možnostech vypracování projektů v rámci prevence má vyčleněny konzultační hodiny pro žáky a rodiče
- zajišťuje přednášky a semináře s odborníky pro žáky a pedagogické pracovníky
- spolupracuje s orgány státní správy a samosprávy, s odbornými institucemi, které působí v oblasti prevence SPJ
- seznamuje ředitele školy s programem a se situací ohledně SPJ na škole
- dále se vzdělává, zúčastňuje se setkání metodiků prevence