12.03.2020Mgr. Martina PeřinováPřečteno: 1074x

ROSTLINY SE ČERVENAJÍ

První setkání 4.C s badatelsky orientovanou výukou. Cílem této metody je pěstovat v žácích přirozenou zvídavost.

Díky metodě čtyř badatelských kroků si žáci kladou otázky, formulují hypotézy, plánují postup jejich ověření, provádějí pokusy, vyhledávají a třídí informace, vyhodnocují výsledky, formulují závěry, které nakonec prezentují před ostatními.

Na začátku badatelské lekce si žáci vyslechli krátký příběh o třech dětech, které se staraly o pokojové rostliny. V příběhu nastaly tři situace, kdy jedna dívka zalévala květinu pravidelně, jedna dívka občas a chlapec zalévat zapomněl. Maminka jim vysvětlila, že uvnitř těla má rostlina potrubí, které rostliny vyživuje. Pokud nebude mít rostlina vodu, tak bude chřadnout.

Na základě poslechu si žáci ve skupinách stanovili několik otázek, z nichž jsme vybrali výzkumnou otázku. Každá skupina si na záznamový arch zaznamenala domněnku, jaká bude asi odpověď na jejich otázku. Naší otázkou bylo: Proudí voda až do květů? Pro ověření naší domněnky jsme provedli pokus. Část řezané rostliny, bílé chryzantémy, jsme namočili do roztoku vody a razítkové barvy. Následující minuty jsme pozorovali pomocí lupy rostlinu a zapisovali, co se s rostlinou děje. Zároveň si každá skupina zakreslila, jak vypadala rostlina na začátku a na konci pokusu. Na konci pokusu květina zčervenala. Pokus nám pomohl odpovědět na výzkumnou otázku. Zástupci skupin prezentovali své závěry ostatním skupinám. Nakonec jsme hledali souvislosti s praktickým životem. V rostlinách "potrubím" proudí voda a zajišťuje tak výživu pro rostlinu, stejně jako krev proudí lidským tělem a rozvádí živiny. Děti pokus velmi zajímal, určitě se brzy zase pustíme do dalších badatelských lekcí.

Mgr. Martina Peřinová